چگونه کته قالبی درست کنیم؟

یکی از روش های رایج و پرطرفدار در پخت برنج، تهیه آن به شکل قالبی است. روش های مختلفی برای طبخ برنج به شکل قالبی وجود دارد؛ استفاده از قالب کته پز، قابلمه های چدنی و استیل و.. می توانند به پخت یک کته قالبی درجه یک و باکیفیت به شما کمک کنند. یک نکته اساسی و مهم، نچسب و باکیفیت بودن قالب مورد نظر است.

در این مطلب تلاش کردیم طرز تهیه کته قالبی را به شما آموزش دهیم. مهم ترین نکاتی که در ادامه به آن ها می پردازیم عبارتند از:

  • طرز تهیه برنج قالبی تک نفره
  • طرز تهیه کته قالبی در فر

با ما همراه باشید.

طرز تهیه برنج قالبی تک نفره

قبل از هر چیز بهتر است میزان مواد اولیه برای تهیه طرز تهیه برنج قالبی روی گاز را بدانیم که عبارتند از:

  • برنج ایرانی: 1 پیمانه
  • نمک: ¼ قاشق چای خوری
  • کره:50 گرم
  • روغن مایع: یک قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: 2 قاشق غذاخوری

حالا با دانستن مقدار دقیق مواد لازم، می توانیم برویم به سراغ تهیه یک کته قالبی تک نفره خوشمزه و جذاب!

برای شروع ابتدا برنج را بشویید و سپس مقداری نمک به آن اضافه کرده و اجازه بدهید تا به مدت 2 الی 3 ساعت خیس بخورد. پس از گذشت این مدت می توانید، آب برنج را ریخته و مجددا مقداری آب به اندازه ای که یک بند انگشت از سطح برنج بالاتر قرار بگیرد به آن اضافه نمایید.

قدم بعدی طرز تهیه برنج قالبی روی گاز، اضافه کردن نمک و روغن است. حالا می توانید قابلمه را بر روی حرارت بگذارید تا کم کم آب آن به جوش بیاید. پس از به جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و اجازه بدهید آب موجود در قابلمه کشیده شود. پس از تبخیر شدن آب قابلمه چنانچه به کته زعفرانی علاقه دارید، می توانید برنج را از قابلمه خارج کرده، یک سوم آن را با کره و زعفران مخلوط نمایید. حالا آن را داخل قابلمه ریخته و به خوبی مخلوط نمایید.

مرحله بعدی، فشرده کردن برنج زعفرانی با پشت قاشق است تا به این ترتیب دانه های برنج به هم بچسبند و شکل منسجم به خود بگیرند. برنج سفید را هم اضافه کرده و کمی با قاشق فشار دهید. البته اگر به دنبال طرز تهیه کته قالبی با ته دیگ سیب زمینی هستید، در این مرحله به جای اضافه کردن برنج زعفرانی، نیاز است کف قابلمه را چرب کرده و حلقه های سیب زمینی را بچینید؛ سپس تمام برنج را به آن اضافه نمایید.

فراموش نکنید نکته حیاتی و مهم در تهیه کته قالبی، تهیه قالب یا قابلمه باکیفیت از یک تولید کننده قالب پیتزا یا کته و… است. چرا که در صورت عدم کیفیت کافی، ممکن است شکل نهایی برنج نامرتب و وارفته به نظر بیاید.

مرحله آخر قرار دادن برنج بر روی شعله ملایم است. حالا 30 تا 45 دقیقه منتظر باشید تا کته قالبی شما آماده شود.  پس از پخت می توانید یک بشقاب بر روی قابلمه قرار داده و سپس آن را برگردانید. حالا شما یک کته زعفرانی خوشمزه و حرفه ای دارید!

طرز تهیه کته قالبی در فر

حالا که نحوه پخت کته قالبی را بر روی شعله گاز دانستیم، وقت آن رسیده با طرز تهیه برنج در قالب کته پز و درون فر آشنا شویم.

این روش که به عنوان طرز تهیه کته قالبی رستورانی نیز شناخته می شود، این امکان را می دهد تا درصورت نداشتن قابلمه نچسب مناسب، بتوانید از قالب های مخصوص پخت کته هم استفاده نمایید. برای پخت کته قالبی در فر نیاز دارید تا تمام مراحلی که در بخش قبل به آن اشاره کردیم را انجام دهید. اما در هنگام پخت، پس از تمام شدن آب برنج باید کف قالب کته پز و یا قالب مافین خود را چرب کرده و سپس مانند توضیحات بخش قبل برنج را اضافه نمایید.

حالا لازم است روی برنج را با فویل بپوشانید و بر روی آن چند سوراخ ایجاد کنید. برنج آماده شده را در فرذ از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار داده و 20 دقیقه زمان بدهید تا به خوبی بپزد. پس از گذشت این زمان، فویل را برداشته، کمی روغن یا کرده بر روی برنج بگذارید. سپس کته قالبی را از فر خارج نموده و در داخل ظرف مورد نظر خود برگردانید.

فراموش نکنید ته دیگ کته زعفرانی با ماست نیز خوش رنگ و نرم تر می شود.

نکته پایانی

با طرز تهیه کته قالبی در فر و روی گاز آشنا شدیم. همان طور که اشاره کردیم، جنس قابلمه و یا قالب کته در ایجاد شکل منسجم و حرفه ای برنج تاثیر به سزایی دارد. بنابراین پیشنهاد می کنیم هنگام سفارش قالب پیتزا مربعی یا قالب پیتزا مثلثی، خرید قالب کته پز را نیز مد نظر قرار دهید تا در صورت نبود قابلمه نچسب و باکیفیت، بتوانید جایگزین مناسبی داشته باشید.

مجموعه ثامن (رشید) با بیش از ۲۵ سال سابقه در تولید قالب پیتزا و کته پز و توری پیتزا و همکاری با بهترین و بزرگترین مجموعه های رستورانی و فست فود های معروف در سراسر کشور و با تنوع بالای محصولات آماده خدمت رسانی به شما می باشد. برای ثبت سفارش همین حالا از طریق بخش تماس با ما با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *