بهترین روش تمیز کردن فر

دلیل تمیز نگه داشتن فر

هرچقدر که هنگام پخت و پز سعی کنید فر کثیف نشود، باز هم پس از چند ماه استفاده فضای داخلی فر انباشته از چربی، جرم و مواد خوراکی خواهد شد و نیاز به تمیز کردن فر آشپزخانه است.کثیف شدن فر باعث پایین آمدن کیفیت پخت غذا می‌شود. حتی ممکن است باعث خرابی فر و در نهایت منجر به آتش سوزی شود. بنابراین هرچقدر سعی کنید هنگام پخت وپز رعایت کرده و فر را تمیز نگه دارید، بهتر است هر چند وقت یکبار فر را تمیز کنید.

اگر روزانه از فر خود استفاده می‌کنید، باید حداقل یکبار در هفته یا هنگامی‌که یک یا چند مورد از این علائم را مشاهده می‌کنید، فر را تمیز کنید:

  • درب به چربی یا روغن آغشته ‌شده است.
  • کف فر دارای مواد غذایی پوسته‌پوسته‌شده یا باقی‌مانده‌ی غذا است که به نظر می‌رسد سوخته‌اند.
  • با روشن شدن فر، بوی سوختگی و بوی روغن بلند می‌شود.
  • با روشن شدن فر، دود بلند می‌شود.

قبل از اقدام:

اگر فر شما قابلیت خود پاک ساز دارد، استفاده از آن در صورتی است که فر فقط کمی کثیف باشد. ویژگی خود پاک‌سازی، فر به این شکل می باشد که بعد از تنظیمات در این حالت فر دمای خود را به ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر می‌رساند. گرمای بیش‌ از حد به ذوب شدن و سوزاندن چربی و روغن کمک می‌کند. بعد از گذشت حدود دو ساعت، خاکستر سفیدی در کف فر باقی می‌ماند که باید وقتی قفل فر باز شد و خنک شد آن را تمیز کنید.

اگر فر شما توسط غذاهای سوخته شده، بسیار کثیف شده است، ویژگی خود پاک‌سازی فر به ‌خوبی کار نخواهد کرد. چربی بیش‌ازحد و باقیمانده‌ی مواد غذایی می‌توانند دود کنند و حتی آتش بگیرند.

توجه داشته باشید که هنگام خود پاکسازی فر حضور شما تا اتمام کار در منزل الزامی است.

موارد مورد نیاز جهت تمیز کردن فر

  • تمیزکننده‌ فر
  • جوش‌شیرین
  • سرکه سفید
  • حوله‌های کاغذی یا دستمال تمیز
  • دستکش‌های حفاظتی
  • اسفنج یا پارچه‌های میکرو فیبر

مراحل تمیز کردن فر

فر را خالی کنید: فر را از تمام قفسه‌ها، دماسنج‌ها و هر نوع سنگ پیتزا پزی یا ماهی‌تابه‌ خالی کنید.

تجهیزات حفاظتی بپوشید: بسیاری از پاک‌کننده‌های تجاری حاوی مواد شیمیایی قوی هستند که می‌توانند پوست را بسوزانند و باعث آسیب چشم شوند. از دستکش و عینک در حین انجام کار استفاده کنید.حوله‌های کاغذی یا روزنامه‌هایی را روی زمین و در اطراف فر قرار دهید تا هرگونه قطره‌ای که می‌تواند به کف‌پوش آسیب برساند، بگیرند. هود آشپزخانه را روشن بگذارید تا هوا در جریان باشد .

پاک‌کننده را در داخل فر اسپری کنید: دستورالعمل‌های موجود بر روی برچسب محصول را مطالعه کنید، پاک‌کننده را روی هر سطح پوششی داخل فر ازجمله درب، اسپری کنید. تمیزکننده را روی عناصر گرمایش الکتریکی یا دریچه‌های گاز اسپری نکنید. درب فر را ببندید. بیشتر پاک‌کننده‌ها ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا عمل کنند.

قفسه‌های فر را تمیز کنید: در صورت امکان قفسه‌های فر را به بیرون ببرید و پاک‌کننده را روی آن‌ها اسپری کنید. مطمئن شوید که هر دو طرف قفسه‌ها را اسپری کنید. هر قفسه را درون یک کیسه‌زباله‌ی مقاوم بگذارید و 20 تا 30 دقیقه درب آن را بسته نگه دارید.

فر و قفسه‌ها را پاک‌کنید: بعد از گذشت زمان کافی، از یک پارچه‌ی مرطوب یا اسفنج استفاده کنید تا تمام سطوح داخلی فرو قفسه‌ها را پاک‌کنید. اگر هنوز مواد غذایی به سطح چسبیده‌اند، از پاک‌کن ملامینی مرطوب استفاده کنید تا آن‌ها را جدا کنید. در هنگام کار باید اسفنج را مرتباً در آب تمیز بشویید.

وسایل فر را سر جای خود بگذارید : وقتی همه‌چیز تمیز شد، قفسه‌ها را دوباره در فر قرار دهید و اکنون فر آماده‌ی استفاده است.

روش تمیز کردن فر با جوش‌شیرین و سرکه

فر را خالی کنید: هر گونه وسیله و ظرف اضافی، سینی  و متصل کننده و هرچیزی که قابلیت جا به جایی دارد را از فر خارج کنید.

از محلول معجزه آسا استفاده کنید: ۳ قاشق غذا خوری جوش شیرین را با  ۶ قاشق غذاخوری آب و کمی سرکه مخلوط میکنیم. سپس اسفنج را به مخلوطی که آماده کردیم ( بهتر است شکل خمیری داشته باشد نه مایع) آغشته میکنیم.

با اسفنج فر را تمیز کنید: اسفنج را به خوبی در همه قسمت های فر میک‌شیم. تمامی سطوح بخصوص سطوح آلوده را با مخلوط و اسفنج بخ خوبی تمیز کنید. در این مرحله بهتر است از دستکش استفاده کرده تا دستانتان آسیب نبیند.

فر را روشن کنید: یک ظرف یا کاسه نشکن را درون فر قرار داده و فر را روشن کنید. دمای فر را روی ۱۰۰ درجه سانتی گراد گذشاته و حدود ۴۵ دقیقه روشن بگذارید.

با پارچه فر را تمیز کنید: صبر کنید فر خنک شود سپس با یک دستمال تمیز چربی‌های باقی مانده درون فر را به خوبی تمیز کنید. در انتهای این مرحله می‌توانید از اسپری آب استفاده کرده و دوباره با یک دستمال تمیز دیگر فر را خشک کنید تا از تمیزی کامل فر خیالتان راحت شود.

سایر نکات مهم در تمیز کردن فر :

  1. هنگام تمیز کردن فر پنجره‌های خانه را باز کنید تا هوا مدام عوض شود.
  2. کودک و حیوانات خانگی خود را از آشپزخانه دور کنید.
  3. زمانی را برای تمیز کردن فر انتخاب کنید که اعضای خانواده کمترین رفت و آمد را به آشپزخانه داشته باشند.
  4. دقت داشته باشید بهترین محل نصب فر توکار را در آشپزخانه انتخاب کنید تا تمیز کردن فر توکار آسانتر شود.
  5. اگر فر شما حالت تمیز کننده دارد بهتر است از این امکان استفاده کنید. قفل کودک را فعال کنید و روی یک کاغذ بنویسید ” دست نزنید” و روی فر بچسبانید تا اعضای خانواده متوجه شوند فر داغ است.
  6. قفسه‌ها و سینی فر را می‌توانید در ماشین ظرفشویی یا به سایر روشهایی که خودتان صلاح می‌دانید بشویید. برای توری‌ها از یک فرچه استفاده کنید.
  7. بهتر است بعد از هر پخت و پز سریع فر را تمیز کنید تا کار سخت نشود.
  8. جوش شیرین را روی فر داغ اسپری نکنید. با اینکار ممکن است پوست خود را بسوزانید.
  9. از محلول جوش شیرین روی شیشه استفاده نکنید.
  • در نهایت زمانی که هنوز فر اندکی گرم است آن را دستمال بکشید.
  • برای تمیز کردن در شیشه‌ای فر می‌توانید از پاک کننده‌های مخصوص شیشه و سطوح استفاده کنید.

 

8 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *